Verkkoapteekin käyttö- ja toimitusehdot
Voimassa 19.1.2023 alkaen.
- Yleistä
Apteekin nimi: Medi-apteekki
Y-tunnus: 2015245-8
Sähköpostiosoite: info@mediapteekki.fi
Käyntiosoite: Koulukatu 4, 68600 Pietarsaari
Puhelinnumero: 06-781 0770
Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla.
Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesti, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.
- Tuotteet ja hinnat
Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.
- Tilaaminen
Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Käsittelemme tilauksia arkisin klo 9–17. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskorivaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.
Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen.
Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.
Tilausvahvistus
Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot.
Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.
Maksaminen ja maksutavat
Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat:
Verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit), luottokorttimaksut (Visa, MasterCard)
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Toimitustavat ja toimituskulut
Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Toimitusaika on normaalisti 2–5 arkipäivää. Emme toimita ulkomaille.
Tilatessasi tuotteita verkkoapteekistamme, sinun on mahdollista valita seuraavista toimitustavoista:
- Schenkerin noutopistepaketti:Tilaus toimitetaan valitsemaasi Schenkerin noutopisteeseen. Noutopisteinä toimivat mm. K-Marketit ja R-kioskit. Paketin saapumisesta ilmoitataan tekstiviestillä. Lähetys on noudettavissa 14 päivän ajan. Henkilöllisyys on todistettava pakettia noudettaessa.
- Postipaketti:Tilaus toimitetaan valitsemaasi Postin toimipaikkaan. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Henkilöllisyys on todistettava pakettia noudettaessa.
- Postin pakettiautomaatti: Tilaus toimitetaan valitsemaasi Postin pakettiautomaattiin. Paketin saapumisesta ilmoitetaan tekstiviestillä. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan.
- Nouto Medi-apteekin kassalta: Noutotilaus voi olla ennakkoon maksettu verkossa, tai maksutavaksi voi valita maksu myymälässä.
- Nouto Medi-apteekin pakettiautomaatista: Tilaus maksetaan verkossa. Saat tekstiviestillä koodin, kun tilauksesi on noudettavissa lokerosta. Lähetys on noudettavissa seitsemän päivän ajan. Huom! Noutoaika kylmälokeron tilauksilla on kolme päivää.
- Kotiinkuljetus:arkipäivisin erikseen sovittuna aikana postinumeroalueilla 68600, 68620, 68630 ja 68660.
Huom! Tilauksen sisältäessä lääkkeitä, valitse toimitustavaksi DB Schenker. Schenker tarjoaa lääketoimituksille sopivan kuljetuslämpötilan
Kylmäsäilytettävät lääkkeet noudetaan apteekin kassalta, apteekin pakettiautomaatista tai voit valita kotiinkuljetusta Pietarsaaren alueelle
- Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus
Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.
Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä!
Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)
Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.
Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.
Lääkkeillä ei ole palautusoikeutta.
Poikkeukset peruutusoikeuteen
Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.
Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.
Palautusohjeet
Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista.
Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Mieluiten alkuperäisessä pakkauksessa. Tavaran voi palauttaa postitse ja lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen.
Palautusosoite:
Medi-apteekki
Koulukatu 4
68600 Pietarsaari
Maksun palauttaminen
Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.
- Reklamaatiot
Jos tuote on kadonnut tai saamasi tuote on viallinen tai virheellinen, se on kuljetuksen aikana avattu, vahingoittunut, altistunut lämpötilapoikkeamille tai jos on muuta syytä epäillä toimituksen tai valmisteen olevan virheellinen otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.
Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.
Asiakaspalvelu
Henkilökuntamme auttaa sinua tilauksessasi liittyvissä kysymyksissä. Sähköpostitse: info@mediapteekki.fi tai puh. 06-781 0770
Noutamatta jätetyt toimitukset
Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.
Vastuunrajoitus
Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen tai tuotteeseen liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.
Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.
Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi
Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.
- Muuta
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.